Ettore Sottsass was born in Innsbruck, Austria 1917. He received his degree in Architecture from the Turin Polytechnic in 1939. In 1947 he opened a studio in Milan specializing in both architecture and design.
In 1958 he began working with Olivetti as a Design consultant. Among other things, in 1959 he designed the first Italian computer and later several peripheral units and computer system as well as typewriters including Praxis, Tekna, Editor and Valentine. This last design is part of the permanent collection of the Museum of Modern Art in New York.
In 1981 he and various colleagues, friends and internationally renowned formed Memphis. This group soon became the symbol of “New Design” and a major voice in avant garde contemporary design. One year later he founded Sottsass Associati, The Studio where he continued to work as an architect and designer.
Several of his design are part of the permanent collections of leading museum throught the world: New York, Paris, Sydney, Denver, Stockholm, London, San Francisco, Toronto, etc.
In 1993 he received an honorary degree from the Rhode Island School of Design and in 1994 he received the IF Design Award Kopfe from the Indrustrie Forum Design in Hannover. The same year The Centre National d’Art et de Culture George Pompidou in Paris Sponsored as an extensive retrospective exhibit of his works.
He died in 2007, 31st December
Awards:Among the recent awards: 1992 Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres appointed by the France, 1993 honorary degree from Rhode Island School of Design in the USA, 1994 IF Award Design from Industrie Forum Design in Hannover, 1996 appointed Honorary Doctor of Royal College of Art in London and insigned of the Award Prize from the Brooklyn Museum in New York, 1997 Oribe Award of the city of Gifu in Japan, 1999 honorary degree from the Glasgow School of Art, 2001 honorary degrees from London Institut of Art and Politecnico of Milan.
Awards for Serafino Zani
2007 Design Plus, Frankfurt Fair – frying pan, Bon Appetit line
2007 Red Dot Award – frying pan, Bon Appetit line
2007 Red Dot Award – cutlery set, Cinque Stelle line
The result of the meeting with Ettore Sottsass is a series of object-utensils, designed to be a calm and a strong presence on the table at the same time. Large thicknesses and wide profiles that also signify consistency and weight, to offer a solid relationship with the object. Simple, almost archetype, shapes, to be used unhurriedly, that suggest pleasure in eating and in cooking, only slightly charged with significance by the vertical and longitudinal lines of the handles of the saucepans and covers.
Cutlery, knives, saucepans, centrepieces made for many, with the quality of few.
He, together with Christopher Redfern, created for Serafino Zani the project “La cucina sapiente e la tavola contenta”.
La cucina sapiente e la tavola contenta è il quotidiano secondo Ettore Sottsass,
una normalità che lascia parlare la materia, poche cose semplici che funzionano bene.
Con il programma “La cucina sapiente e la tavola contenta”, Serafino Zani ripropone l’acciaio come protagonista della tavola. Si tratta di un programma ampio e articolato che, in continuità con il passato, sviluppa il tema del quotidiano attraverso l’uso di questo materiale ed esplorerà poi tutte le tipologie classiche della tavola e della cucina, fino ad arrivare agli accessori e i complementi per l’abitare. Il programma rimette l’acciaio e la sua attitudine più vera di materia industriale solida e duratura, al centro di una ricerca sugli oggetti che ha come obiettivo principale quello di “ridisegnare” la cucina e la tavola comune, di memoria popolare, con linguaggi contemporanei, per renderla adatta a persone di gusti e culture differenti. Le tre serie in acciaio hanno nomi voluti da Ettore Sottsass, con una buona dose di ironia, per sottolineare che l’idea che informa il progetto è molto lontana dal glamour delle “grandi” occasioni. E’ l’idea di un quotidiano che ama la quieta normalità delle cose semplici che funzionano bene, di grande qualità, di cui sa essere interprete il design di più alto livello. Posate, coltelli e pentole fatti per tanti, con le qualità di pochi.
Il risultato dell’incontro con il maestro Ettore Sottsass sono oggetti-utensili, disegnati per essere, allo stesso tempo, una presenza calma e forte sulla tavola. Grandi spessori, profili larghi, che significano anche consistenza e peso, per offrire una solida relazione con l’oggetto. Forme semplici e quasi archetipe, da usare con calma, per suggerire piacere nel mangiare e nel cucinare, solo leggermente caricate di significato dallo sviluppo verticale e longitudinale dei manici delle pentole e dei coperchi.